Hockeybloggen

Ikväll vann dom

Luleå OCH domarna. Det är ju patetiskt hur domarnivån har varit genom hela grundserien och även så i slutspelet. 
 
Jag tar ingenting från Luleå. De spelade bra idag...åtminstone efter första perioden. Det jag inte gillar är att domarna ger 2 minuter för tacklingen på Tolle (som kunde ha slutat så illa att han blivit borta för alltid från isen), att de gav oss två utvisningar för höga klubbor (när inte Luleåspelarna åkte ut för samma sak) och därmed gav de två PP-mål. DET blir jag galen på. M E N. Jag kan inte skylla hela den här förlusten på domarna. Inte hela, även om deras beslut var matchavgörande i långa loppet.
 
Färjestad gjorde en bättre match än i fredags. Så är det! Dock så går det inte att backarna följer med upp så mycket som de gör när forwardsen inte får puckar på  mål. Allt för många gånger såg jag även det här med att  en FBKforward går upp med fart, dumpar puck på mål eller alternativt skjuter på målvakten som lämnar retur och pucken far iväg mot motsatta långsidan...DÄR måste en ny forward stå och ta emot pucken för att sätta igång snabbt spel. Å så spelare framför deras målvakt tack. Jag tror att i  nästa match (utan att ha någon som helst erfarenhet om coachning av hockeylag), så bör TRE forwards gå upp med snabba skär och inte slå ifrån sig pucken utan ta upp den. Sedan etablerar vi spel med snabba pass/skott och snabba spelare fram på returerna. För returer, det lämnar han Luleåkeepern. Det behöver även vara så att vi jobbar TILLSAMMANS. Vi behöver jobba ännu mer för varandra och komma med understöd in i situationerna. Den biten är bättre, men inte perfekt. 
 
När det gäller backarbetet så var det med bättre idag. Vi krigade bättre i egen zon. Däremot så kan vi inte bara peta med klubban i försök att avväpna motståndarnas forwards. Vi måste trycka till dem och ut med de i sarghörnen. Framför egen målvakt var det bra spel idag. Hade möjligtvis önskat att Nygga tagit bort Luleåspelarna framför Salak vid en målsekvens. De ska inte stå där. Inte över huvud taget. Å står de där så ska det kännas...
 
Vi kan diskutera spelare som borde snäppa upp. Det kan vi göra. För det är nästan hela laget. Både när det gäller anfall och försvar. Men om man nu gör det där som jag skrev ovan så kommer det med att lossna. Får vi ytor och fart så kommer helt enkelt spelarna att hitta rätt. 
 
Det är ovanligt att jag skriver ut tips på taktik här i bloggen, men ikväll valde jag att göra det. Det är nog inte så många som läser här ändå...
 
Bortastå hördes bra i Tvrutan. Vilken energi, vilket gäng och vilken kamp på läktaren! Mycket bra jobbat av er! Ni hade varit värda en seger ikväll. Speciellt #idioterpåresa :) Ni är guld värda!
 
Att folk börjar tvivla på att vi vinner den här seminfinalserien är en sak, men när även mina egna FBKkamrater börjar tvivla så blir jag orolig! Visst förstår jag deras frustration, men i slutspelet här och nu så gäller bara en sak: I med- OCH motgång alla dagar i veckan, alla veckor i månaden, alla månader om året!
 
Jag tror på mitt lag. Jag vet att de kan vända den här serien. Precis som Walle så klokt sa så har de egentligen bara vunnit EN bortamatch. Mer än så är det inte. Att vi kan vinna mot Luleå borta vet vi. Vi behöver bara vinna alla våra resterande hemmamatacher plus en bortamatch så är saken biff. Det är inte omöjligt. Visst kan det vara svårt och bli tufft om vi fortsätter att spela som vi har gjort i de inledande semifinalmatcherna, men det är inte kört. Det är långt ifrån kört och det är heller inte omöjligt! Så till mina FBKfanskamrater där ute i Sverige/världen: Låt oss bidra med den beslutsamhet och målmedvetenhet som vi körde förra sässen. TILLSAMMANS! VI ÄR FÄRJESTAD! VI GER ALDRIG UPP! Det är så vi kan hjälpa vårt lag att vinna vårt guld. Det guld som vi förtjänar efter alla långtidsskador och så vidare. Det är det guldet som vi är värda att vinna då SIFOs undersökning säger någonting annat. Det är det guldet vi är värda att vinna för oss och för att vår klubb denna sässen fyllt 80 år. 80 år av härlig hockeyhistoria! Så heads upp och kriga på! Vi är inga medångssupportrar vi inte!
 
Kom igen nu allihopa! Nu grejar vi det här TILLSAMMANS!


Anonym

Din blogg är så bra. Du skriver med känslor och är ser det bra i allt även när det är som mörkast. Vi är många som tycker så.

Svar: Men TACK! Det värmer att höra. Jag föddes obotlig optimist så...:)
Pia

2013-03-31 / 19:49:39

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback