Hockeybloggen

Innan matchen och första perioden: LHC - FBK

Hur är ni? Är ni sådana som börjar tagga när ni kliver in i en arena för att se ert favoritlag spela? Det är inte jag. Jag börjar tagga redan kvällen innan dagen jag ska se mitt lag spela live. När jag tagit min bil, en bästis och en vän till Cloetta Center så var jag redan då iklädd 73 Grundel - bortatröjan och min vita FBKmössa. Bästis iklädd sin 51 Wallin-tröja och vännen iklädd hemmatröjan. Så fort vi klev ur bilen så möttes vi av en LHCsupporter som sa att vi inte kommer att komma in i arena sådär då det faktiskt är dresscode dit. Skämtsam kille. Han hade inte ens köpt biljett till matchen visade det sig senare då vi klev förbi honom då han stod i biljettkön. Vi kom in. Där möttes vi av ännu fler vackert klädda FBKsupportrar. Utanför såg vi klacken stå och vänta på att få bli insläppta och Färjestadbussen. Det gjorde mig glad. Köpte matchprogram och sprang förbi den där shoppen de har.  Iväg till läktare D. Där placerade vi oss på rad 3. Det kryllade av LHCsupportrar omkring oss. Nedanför oss satt 5 smågrabbar i 9-årsåldern. Mer om det senare. Snett framför mig till vänster satt en äldre man. Mer om det senare också.
 
Väl på plats så började Borta Stå fyllas och de höll låda från det de klev in till det de klev ut. Härlig stämning. Skön sång och pepp utan depp! Hoppande, skrikande och viftandes med flaggor. Sedan har ju LHCs klack med intagit en hel kortände i arenan. De hördes inte alls innan matchen (inte samma stämning som i LLA alltså). De var rätt anonyma under hela matchen om jag ska vara ärlig. De sjöng och skrek i intervaller, men FBKklacken de sjöng HELA tiden. Så man kan säga att redan där så vann vi kampen. Då var ändå FBKs Borta Stå en tiondel av deras klack i antal och platsutrymme. Jag visste att det brukar vara fullt med FBKsupportrar även på sittplats i CC (Cloetta Center), men man vet aldrig var de befinner sig förrän FBK gör mål....Någonting som LHCklacken tillsammans med sittplats är bra på är deras samspel och gemensamma påhejningar i hela arenan. DET är någonting som FBKklacken och sittplats i LLA bör ta efter. Härma helt enkelt. :)
 
Innan pucken släpptes så sa jag till mina vänner att jag kommer hålla tyst hela matchen pga hosta, snuva och redan rossel i halsen. Två minuter in på första så var det jag som skrek mest....:) Vi var rätt sega i benen under första periodhalvan och det straffade sig i att LHC fick spela PP (då jag inte förstod varför Berglund blev utvisad faktiskt), backarna inte fanns på plats och pucken hoppade in bakom Salák. Grabbarna nedanför oss tjoade. Jag svor. Men men. I slutsekunden så var Holtet nära på att göra mål på en bra passning. Perioden slutade dock 1-0 till LHC och de var nöjda. Jag tyckte dock att vi kom in i matchen bättre angående farten och passningsspelet i andra halvan av första perioden.
 
 
 



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback