Hockeybloggen

Akt 1

Packade in mig och bästis i en bil och drog till Stockholm. Globen. Vi var där några timmar innan matchstart och hann svepa en lunch inne på GlobenShopping. Lassange som smakade mycket bra. Nöjda så gick vi en sväng och köpte på oss en hel del Tre Kronor-artiklar som vi inte skulle använda oss av i den matchen vi skulle få se.

Vi fick ju biljetter när vi var på en träningsmatch i Nyköping för nästan en månad sedan. Minns ni? Det var då inte bestämt vilken match och vilka lag som vi skulle få se. VM hade ju liksom inte startat då. Igår visste vi. Det skulle bli Norge mot Ryssland. Även om jag givetvis hellre skulle velat sett Tre Kronor (de hade nog behövt höra mina upprörda vrål från läkaren), så var den kvartsfinalen som jag fick se inte dålig alls. Vilken stämning vi skapade på läktaren. Halva Ryssland (ja, jag överdriver lite), var på plats och rätt många norrmän. Det är ju den 17 maj. Norska nationaldagen. Det var sång utanför. Stämning. Inne i arenan så bildade norrmännen en klack på kortänden bredvid där jag satt. Under första perioden och framför allt under den andra så fyllde vi svenska fans på iklädd gula Tre Kronor-tröjor. Jag hade min blå Tre Kronor hoodie då rå. Det var en norrman som var ledare för klacken, men i tredje så tog några svenska fans över ledarrollen och skrek de ledande ramsorna. Det buades så det hördes säkert ända till Oslo när Yemelin hade pucken. Han behövde bara röra den så buades det högt och ljudligt. "Who the fuck is Malkin!" ekade även i  hallen mest hela tiden  då han befann sig på isen.

Malkin hade en dålig kväll. Om det berodde på pyskningarna från den norsk/svenska klacken eller om det var dagsformen låter jag vara osagt.. De flesta ryssar bar cement i skrillorna under första och stora delen av andra perioden. Norrmännen såg pigga ut och när andra perioden var över så stod det 2-2. Efter att ha hört att Kanada blivit utslaget av Slovakien så kände jag att då kunde även Norge vinna över Ryssland. Det var nära. Det som blev avgörande var Rysslands tidiga ledningsmål i tredje perioden. Det blev 3-2 till dem och sedan rullade det på.



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback