Hockeybloggen

Jonathan Jonte Ericsson

#52 i Detroit Red Wings. Back. 
 
Jag lärde känna Jonte långt innan karriären hans tog fart. Han är en barndomsvän som på den tiden vi umgicks var tillsammans med bästa vännens syrra. När fröken i skolan frågade honom vad han ville bli när han blev stor så svarade han "hockeyproffs". Jag vet inte om läraren trodde att det verkligen skulle ske, men med den beslutsamheten så var det för mig inget snack om saken. "Han kommer lyckas", tänkte jag. Med facit i hand så hade jag rätt.
 
Här nedan har ni Jontes karriär i milstolpar:
 
* 1999/2000 så representerade han Östergötland i TV-pucken.
 
* 2002/2003 lirade han i Vita Hästen.
 
* 2003 - 2006 spelade Jonathan i Södertälje. Några besök gjordes i Huddinge och Almtuna under dessa år.
 
* 2006 - 2009 åkte han över 'Atlanten och spelade i AHL i laget Grand Rapid Griffins. Några matcher i Detroit Red Wings gjordes också under den perioden.
 
* 2010 till dagens datum (och fler år lär det bli), så ingår Jonte som ordinarie i Detroits spelartrupp.
 
Under ovanstående årtal så har han även spelat i Tre Kronor.
 
Jonte är duktig på att läsa spelet. Han är en "tung" back som inte drar sig från att tacklas och försvarar både sin målvakt och egen zon på ett elegant sätt. Jonathan har ett vasst och tungt skott. Mål är någonting som denna back producerar mer och mer.
 
Å ja, för er som undrar så är han lillebror till Jimmie Ericsson som spelare i SAIK och son till Sven Ericsson som även han en gång i tiden var aktiv på isen. Jonte har även en lillebror som spelar hockey i division 3 och en lillasyster.
 
Slutligen vill jag bara säga att jag är stolt över dig Jonathan Ericsson! Den lille killen har blivit stor.
 
 
 



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback