Hockeybloggen

Henrik Lundqvist - kort och gott

Jag skulle ju givetvis kunna skriva hur mycket som helst om honom och därmed gå in på detaljer i hans karriär. Jag väljer dock att låta bli. Det får bli hans karriär i helhet i den här  texten.

Den 2 mars 1982 i Åre föddes denne man. Om jag ska vara ärlig så tror jag att han föddes stjärna. En del har det liksom i sig redan från start. Vinnarskalle, målmedvetenhet, envishet, tjurigheten som krävs för att nå dit man vill osv. Det är det som har tagit honom där han är idag. I New York, spelande i New York Rangers. NHL-laget som jag har hållit på sedan 80-talet. Sedan den dagen  han föddes ungefär då. :)

Det har varit Frölunda som har gällt från 1999 - 2005. Ett litet stopp i Mölndal, men som sagt var så är det Elitserien sedan första stund. Parallellt med det spelade han en hel del landslagsmatcher i olika åldrar.

Från 2005/2006 så har han spelat i NHL i Rangers. Många som åker över hamnar i AHL ett tag, men inte Henke. Han etablerade sig i toppen direkt. I det laget och i den staden lär han stanna tills dess att han går i pension. Efter pensionen så lär  han säkert med bli kvar där i staden på något sätt....:)

Är ni intresserade av att veta mer om denne spelare så köp eller låna boken "Mannen bakom masken". Den innehåller en hel massa fakta och information både på och utanför isen.











Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback