Hockeybloggen

Jonas Gustavsson


Foto: Toronto Maples Leafs hemsida.

Vad ska man säga om denna hockeymålvakt? Talang, stjärna, underverk...Ja, adjektiv i superlativform...Ingenting kan väl beskriva Jonas? Åtminstone inte på ett rättvist sätt. Numera lirar han i Toronto Maple Leafs. Bara det liksom.

Det hela började dock den 24 oktober 1984, då denne killen föddes. Han som skulle vara tryggheten bakom varje vinnande lag, som han spelade i. Han som är lugnet själv, stabil, målmedveten, positiv, duktig på att läsa spelet och hårt arbetande i allt han gör kring hockeyn. Han som fick namnet Jonas. Han fick väl genombrottet i Färjestad, men ni ska veta att han även gjorde bra ifrån sig innan dess. Det var bara det att han hade äran att få jobba med Erik "Mr Harmoni" (som jag kallar honom) Granqvist. På så vis så blev det en snabbare utveckling, vilket ledde till NHL.

Allting började i Stockholm och Jonas spelade i AIK från 1999/2000. Där fostrades han och utvecklades tills dess att han hamnade i Färjestad säsongen 2007/2008. Lite besök i Skåre hanns också med under den säsongen.

Säsongen 2008/2009 tog han Färjestad till SMguld. Jag vågar nog påstå att han var det störta skälet till det guldet. Vilken grabb! Monstret blev hans smeknamn där och då. Det smeknamnet har även följt med honom över Atlanten.

Toronto blev hans nya hemstad säsongen 2009/2010. Där har han blivit kvar sedan dess.  Med undantag av ett litet besök i AHL under säsongen 2010/2011, så har han varit med i sitt NHLlag. Believe me or not, men jag vet att han är där för att stanna. En stjärna som honom släpper man inte så lätt. Jag önskar honom all lycka var än han är och spelar. Jag gratulerar alla lag som får den äran att ha honom som målvakt.


Foto: Aftonbladet.se



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback