Hockeybloggen

Här kommer texten om vår kapten

Jag har följt Rickard Walle Wallin och hans karriär sedan Färjestad bestämde sig för att ta med honom i A-laget 1998/1999. Redan på den tiden (trots stundtals lite ojämn nivå), var han en talang i mina ögon. Det var framför allt sättet han hade och alltid har haft på isen som fick mig att tro att det här var Färjestads framtid. Det handlade inte om spelteknik och styrka i sig. Det handlade om tålamod, envishet, spelglädje och vinnarskalle. Det är säkerligen de egenskaper som har gjort att han är den hockeyspelare han är idag och framför allt tagit honom dit han är idag.

Att Walle blev den spelare som fick ta över efter Jörgen Jönsson (vars karriär jag med följt hur länge som helst), kom inte som någon överraskning för mig. För mig var han given på  kaptenplatsen. Rätt man på rätt plats. Dessutom har jag alltid imponerats av Rickards tempo i både huvudet och snacket då han ger intervjuer. Det går fort när den mannen talar och ändå är alltid meningarna han säger fyllda med sanningar, reflektioner osv.

Idag är även Walle en jämn spelare, som har utvecklats i positiv riktning från det han gjorde debut i Färjestad till dags läget. Både när det gäller spel och humör. :)

Rickard har hunnit med spel i olika länder och i olika städer. USA (AHL och NHL ett antal gånger), Sverige (Troja - Ljungby och Karlstad) och Schweiz. På olika nivåer med blandad framgång. En del s k experter inom hockeyn har ibland ställt sig frågande till att han varit i NHL och anser att han inte platsar där. Jag ställer mig alltid frågande till att de ställer sig frågande...Han kanske inte är någon som dänger till där ute på isen i tid och otid, han kanske inte är den som trashtalkar mest, men han är stabil och har ett otroligt spelsinne. En sådan typ av spelare som alla lag borde sukta efter. En som spelar klokt, som ryter i när det behövs, som ställer upp för laget osv.

Om jag ska sammanfatta Walle som hockeyspelare, så tycker jag faktiskt att Färjestads slogan: Stort hjärta - Hårt arbete passar in på Mr Färjestad himself!



Foto: nwt.se



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback