Hockeybloggen

Erik Granqvist

Då var det dags för mig att försöka sammanfatta Eriks historia inom hockeyn. "Mr Harmoni" som jag brukar kalla honom. Det började med att jag följde massmedia och "harmoni" dök upp hela tiden i samband med honom. Ett ord som jag tycker om. Harmoni. Smaka på det ni. :)

Erik blev väl mest uppmärksammad i samband med att han blev målvaktstränare i Färjestad, men jag har haft koll på honom långt innan den eran startade upp. Erik har ju själv varit aktiv som spelare i laget som jag följde mest under mina ungdomsår (då jag har släkten boende i Luleå och därmed vuxit upp med laget).

Erik spelade i Tvpucken 1987/88. Han representerade givetvis team Norrbotten. Det var på den tiden som faktiskt TVpucken fick mycket större uppmärksamhet än vad den får idag. Jag höll alltid på Norrbotten förr. "Kom igen vårat gäng N O R R B O T T E N!", ljöd i hallar runt om i Sverige då. En riktigt klassiker. :)

Grana har spelat i lag som Kiruna, Boden, Nyköping och Rögle, m e n den längsta tiden under hans karriär som spelare gjordes i Luleå Hockey åren 1989 - 1997.

I Rögle avslutades även den aktiva tiden och då hade även en tur till Österrike hunnits med. Det var i början av 2000-talet.

Sedan tog då målvaktstränarjobbet över. Det startade i Rögle BK (J20) 2004/2005. Säsongen 2006/2007 började han som målvaktstränare i Färjestad. Där har han blivit kvar. Han har gjort underverk. Inte bara för att han är den fantastiska tränare som han är, utan även för att han är den person som han är. Kunskap har alltså blandats med engagemang, empati, omtänksamhet, glädje och...HARMONI.

Ja, jag vill passa på att tacka Erik för det han har gjort och bidragit med till den svenska hockeyhistorian hittills, men framför allt det han gör än. Han skapar "målvaktsmonster" som aldrig förr. Keep up the good work! :)


Foto: vf.se



Foto: Färjestad hemsida.





Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback